Algemene voorwaarden Pyber B.V., gevestigd te Lelystad.
Artikel 1. Toepasbaarheid
1.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten van Pyber met cliënt en derden, evenals op de uitvoering daarvan. Onder “Pyber” wordt in deze overeenkomst verstaan: de besloten vennootschap Pyber B.V. , gevestigd en kantoorhoudende te Lelystad. Onder “Cliënt” wordt in deze overeenkomst verstaan: de natuurlijke of rechtspersoon, de samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid, alsmede diens vertegenwoordiger en gemachtigde, die met Pyber een overeenkomst hebben afgesloten of wensen af te sluiten. Onder “Derden” wordt in deze overeenkomst verstaan: (Rechts-)personen niet zijnde de Cliënt, niet zijnde medewerkers of freelancers die uit hoofde van hun werkzaamheden voor Cliënt gebruik dienen te maken van het Systeem. Onder “Overeenkomst(en)” wordt in deze overeenkomst verstaan: alle, in relatie met Cliënt, door Pyber gehanteerde overeenkomsten, waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn.
1.2. Afwijkende bedingen en overeenkomsten zijn alleen geldig indien zij uitdrukkelijk en schriftelijk met Pyber zijn overeengekomen.
1.3. Toepasbaarheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de cliënt wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 2. Offertes en overeenkomsten
2.1. Alle door Pyber gedane aanbiedingen – in welke vorm dan ook gedaan – zijn vrijblijvend, tenzij het tegendeel uitdrukkelijk kenbaar is gemaakt. Aanbiedingen verplichten Pyber niet tot het aangaan van een overeenkomst.
2.2. Een overeenkomst komt alleen dan tot stand, nadat Pyber een opdracht schriftelijk heeft aanvaard of bevestigd, of indien Pyber uitvoering aan de overeenkomst heeft gegeven. Onder “Schriftelijk” wordt in deze overeenkomst verstaan: hetzij op papier, hetzij in E-mail gestelde, gedagtekende en ondertekende of met naam vermelde correspondentie.
2.3. Een door Pyber gezonden factuur staat gelijk aan een aanvaarding. De opdrachtbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven; de datum van bevestiging is daarbij bepalend.
2.4. Indien Cliënt het niet eens is met de inhoud van de aldus tot stand gekomen overeenkomst, dient hij dit schriftelijk en binnen zeven dagen na ontvangst van de schriftelijke aanvaarding van de opdracht door Pyber, als bedoeld sub 1, te vermelden, bij gebreke waarvan hij geacht wordt onvoorwaardelijk te hebben ingestemd met de totstandkoming en inhoud van de overeenkomst.
2.5. Voor overeenkomsten waarvoor naar aard en omvang geen offerte of opdrachtbevestiging wordt verzonden, wordt de factuur geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
2.6. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Pyber zijn de rechten en verplichtingen uit de overeenkomst voor de Cliënt niet overdraagbaar. Het ontbreken van deze goedkeuring geeft Pyber het recht de overeenkomst te ontbinden, zonder voorafgaande kennisgeving of gerechtelijke tussenkomst.
2.7. Elke overeenkomst wordt steeds aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat Cliënt voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst.
2.8. Pyber behoudt zich het recht voor om aanvragen van cliënten te weigeren, indien zij daartoe aanleiding ziet.
Artikel 3. Duur van de overeenkomst
3.1. Tenzij anders overeengekomen wordt een overeenkomst aangegaan voor de minimumduur van 12 maanden, vermeerderd met het resterende deel van het kalenderjaar. Zij wordt daarna telkens voor 12 maanden stilzwijgend verlengd tegen de dan geldende voorwaarden en vergoedingen, tenzij opzegging heeft plaatsgehad met inachtneming van het hierna bepaalde.
3.2. Partijen kunnen de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, te rekenen vanaf het einde van de overeengekomen duur, of, indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is aangegaan, tegen het einde van een periode. Opzegging van de overeenkomst dient schriftelijk plaats te vinden. Alleen bij een schriftelijke bevestiging vanuit Pyber is de opzegging daadwerkelijk van kracht.
Artikel 4. Inzage gegevensbestanden en verwerking gegevens
4.1. Partijen zijn in beginsel gehouden tot geheimhouding van de door de andere partij verstrekte gegevens en van de door de verwerking daarvan verkregen resultaten. Dit is slechts anders waar het gaat om:
- De inzage in dan wel verwerking van gegevens, zoals opgenomen in dit artikel, waartoe Cliënt Pyber de uitdrukkelijke toestemming verleent;
- Het geval dat Pyber daartoe wettelijk is verplicht of daartoe door het bevoegd gezag verplicht wordt in het kader van een onderzoek naar strafbare gedragingen.
4.2. Pyber is bevoegd tot inzage in de gegevens(bestanden) van Cliënt alsook tot de verwerking van de betreffende gegevens en wordt daartoe hierbij door Cliënt gemachtigd. Pyber wendt deze bevoegdheid aan voor een goed beheer en exploitatie van de (productie en de test) Systemen. Onder “Systeem” wordt in deze overeenkomst verstaan: het samenhangend netwerk van telecommunicatie-infrastructuur en anderszins geautomatiseerde verbindingen die met computers, software en gegevensbestanden toegang kunnen verschaffen tot het Internet en onder het beheer van Pyber vallen.
4.3. Cliënt is eigenaar van alle door/van Cliënt in het Systeem vastgelegde gegevens.
4.4. Op verzoek van Cliënt zal Pyber de gegevens aan Cliënt aanleveren in een door Pyber bepaalde, algemeen aanvaarde, datastructuur tegen een nader overeen te komen vergoeding.
4.5. Pyber verwerkt – onverlet het bepaalde in artikel 4.6. t/m 4.8. – gegevens uitsluitend in opdracht en volgens de instructies van Cliënt en voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst. Voor zover Pyber in opdracht, en in het kader van een overeenkomst persoonsgegevens voor Cliënt verwerkt, wordt Pyber als bewerker in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) aangemerkt en Cliënt als verantwoordelijke. Pyber heeft haar gegevensverwerking middels passende technische en organisatorische maatregelen beveiligd.
4.6. Cliënt verleent Pyber uitdrukkelijk toestemming de door Cliënt in het Systeem vastgelegde gegevens te verwerken ten behoeve van de verstrekte software. Cliënt zal de betrokken derden informeren over deze verwerking door middel van verstrekking van een privacy statement van Pyber, al of niet opgenomen in een gezamenlijke verklaring met andere verantwoordelijken. De verwerking door Pyber vindt plaats ter verbetering van haar dienstverlening en bestaat onder andere uit het genereren en vastleggen van statistieken, rangschikkingen en selecties. Voorts worden gegevens verrijkt met gegevens uit openbare bronnen zoals het Kadaster, het CBS, Google Maps, etc. Partijen erkennen dat Pyber de eigenaar is van de op basis van de gegevens van Cliënt door Pyber gegenereerde statistieken (aggregaten), de wijze van rangschikking en de criteria van selecties in de Pyber dienstverlening. Deze dienstverlening gegenereerd met behulp van gegevens van Cliënt zal standaard beschikbaar gesteld worden aan collega’s aangesloten bij dezelfde branchevereniging (tweeden). Cliënt kan er voor kiezen ook anderen (derden) toestemming tot gebruik te geven van zijn gegevens door dat aan te geven in de beheermodule van het Systeem.
4.7. Voor zover Pyber persoonsgegevens verwerkt in het kader van de Pyber dienstverlening wordt Pyber als verantwoordelijke in de zin van AVG aangemerkt. Pyber houdt zich bij de verwerking van persoonsgegeven aan de bepalingen uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en heeft haar gegevensverwerking middels passende technische en organisatorische maatregelen beveiligd. Deze maatregelen, zullen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau garanderen, gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens met zich brengen. 4.8. Cliënt zal zich ertoe inspannen toe te zien op de juistheid van de in het Systeem vastgelegde gegevens. Cliënt zal Pyber voor zover redelijk haar medewerking verlenen om te voldoen aan verzoeken om inzage of correctie van betrokkenen. Indien een betrokkene met betrekking tot de uitvoering van zijn rechten onder de AVG rechtstreeks contact opneemt met Pyber, dan zal Pyber onverwijld contact op nemen met Cliënt met een verzoek om nadere instructies.
4.9. Cliënte zal Pyber onverwijld in kennis stellen van eventuele aanspraken of bezwaren van betrokken derden, gebaseerd op of terug te brengen tot hetgeen bepaald is in de artikelen 4.6, 4.7 en 4.8.
Artikel 5. Zekerheidstelling en uitvoering
5.1. Pyber kan te allen tijde, alvorens de werkzaamheden of dienstverlening te beginnen of te vervolgen, voldoende zekerheid voor de nakoming van de betalingsverplichting van de Cliënt verlangen.
5.2. Indien de verlangde zekerheid niet, dan wel op ongenoegzame wijze, wordt verstrekt, heeft Pyber het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden en het reeds geleverde terug te nemen, onverminderd de aan Pyber alsdan toekomende rechten op betaling van hetgeen bij beëindiging van de overeenkomst verschuldigd is wegens de verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.
5.3. Cliënt is gehouden Pyber van alle informatie en documenten te voorzien, die nodig zijn voor een goede uitvoering van de overeenkomst. Indien Cliënt een rechtspersoon betreft of een samenwerkingsvorm zonder rechtspersoonlijkheid, kan Pyber verzoeken om overlegging van een uittreksel van inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
5.4. Voor een goede en volledige naleving van haar verplichtingen uit de tussen partijen bestaande overeenkomst, is Pyber bevoegd om derden in te schakelen. De kosten daarvan zullen aan Cliënt worden doorberekend.
Artikel 6. Gebruik van het systeem
6.1. Pyber zal zich inspannen om de in de branche gebruikelijke mate van netwerkbeveiliging, beveiliging van gebruikerstoegangen en beveiliging van vertrouwelijke informatie in het algemeen te bewerkstelligen. Cliënt draagt echter de verantwoordelijkheid voor het tegengaan van misbruik van de hem verstrekte (persoonlijke) combinatie van gebruikersnaam en -wachtwoord. Onder “Gebruikerswachtwoord” wordt in deze overeenkomst verstaan: de privé-sleutel van Cliënt, benodigd voor de toegang tot het Systeem. Onder “Gebruikersnaam” wordt in deze overeenkomst verstaan: het emailadres van de individuele Cliënt.
6.2. Pyber is gerechtigd veranderingen in of aan het systeem aan te brengen zonder voorafgaande bekendmaking aan Cliënt.
6.3. Het is Cliënt niet toegestaan het systeem te gebruiken voor onrechtmatige en strafbare gedragingen. Dit zal onder meer het geval zijn indien het gebruik mede betrekking heeft op:
- de (onrechtmatige) verspreiding van auteursrechtelijk beschermd materiaal;
- de onrechtmatige of strafbare verspreiding van niet openbare gegevens;
- de verspreiding van strafbare teksten en beeld- en geluidsmateriaal;
- computervredebreuk (ook wel bekend als “hacken”) via internet of het systeem anderszins;
- vernieling, beschadiging of onbruikbaar maken van systemen of geautomatiseerde werken en software van anderen.
- de (onrechtmatige) verspreiding van teksten, beeld- en geluidsmateriaal naar e-mailadressen die geen relaties van Cliënt zijn (ook wel bekend als spamming) en waarvan de eigenaar niet expliciet heeft aangegeven boodschappen van Cliënt op prijs te stellen.
6.4. Het is de Cliënt niet toegestaan processen in gang te zetten of te laten voortbestaan, waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat dit de overige gebruikers van het systeem hindert of het overige gebruik van het systeem nadelig beïnvloedt.
6.5. Het is Cliënt niet toegestaan om informatie te verspreiden waarvan de openbaarmaking c.q. verspreiding in strijd is met enige wettelijke bepaling of regeling van overheidswege.
6.6. Het is Cliënt niet toegestaan Derden toegang te geven tot het systeem, dan wel het systeem aan Derden te tonen of demonstreren zonder schriftelijke toestemming van Pyber.
6.7. Het is Cliënt niet toegestaan schermen uit het systeem, met uitzondering van alle publiek toegankelijke schermen, te reproduceren zonder schriftelijke toestemming van Pyber.
6.8 Het is Cliënt niet toegestaan om codes toe te voegen in de vorm van widgets, plugins of andere code-elementen zonder uitdrukkelijke toestemming van Pyber. Eventuele verzoeken tot het invoegen van code-elementen kunnen schriftelijk worden ingediend bij Pyber.
Artikel 7. Beperkingen aan en blokkeringen van het gebruik
7.1. Pyber is gerechtigd het gebruik van de dienst, het systeem en/of website door Cliënt en, indien van toepassing, derden te beperken en/of te blokkeren indien Cliënt zijn contractuele en buitencontractuele verplichtingen niet, niet behoorlijk of onvolledig nakomt. Beperkingen en blokkeringen van het gebruik van de dienst, de website en/of het systeem kunnen zonder waarschuwing plaatsvinden en laten de betalingsverplichtingen van Cliënt onverlet.
Het deblokkeren of het opnieuw aansluiten van de dienstverlening zal de Client in rekening gebracht worden.
7.2. Bij gegrond vermoeden dat zich de in artikel 6 lid 3 en 4 bedoelde gedragingen voordoen, kan Cliënt de toegang tot zijn website alsmede tot het systeem worden ontzegd zonder dat hij nog aanspraak kan maken op restitutie van vooruitbetaalde vergoedingen. In die omstandigheid kan Cliënt voorts geen rechten meer doen gelden op c.q. inzage verlangen in de op zijn website in het systeem voorkomende gegevens.
7.3. De overeenkomst tussen Pyber en Cliënt heeft geen betrekking op het door Pyber aan Cliënt toegekende IP-adres of de beschikking daarover.
7.4. Onder “IP-adres” wordt in deze overeenkomst verstaan: het Internet Protocolnummer oftewel, de unieke numerieke identificatieaanduiding, die ter herkenning aan een computer(systeem) toegekend is.
7.5 Het gebruikersrecht van het IP- adres blijft na beëindiging van de contractuele verhouding tussen partijen uitsluitend voorbehouden aan Pyber.
Artikel 8. Helpdesk
8.1. Onder “Helpdesk” wordt in deze overeenkomst verstaan: de ondersteunende serviceverlening c.q. bijstand aan Cliënt, met betrekking tot de door Pyber aangeboden diensten.
“Dienstverlening”: de grafische en technische dienstverlening, waaronder onder meer ontwerp, bouw en beheer van Websites, -programmatuur en -pagina’s, alsmede bijbehorende adviesverlening aan Cliënt.
8.2. Voor zover niet anders is overeengekomen geschiedt de ondersteunende service van de helpdesk tegen het geldende uurtarief van Pyber en op de normaal gebruikelijke kantooruren, te weten van maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 17:30 uur.
8.3. Cliënt kan geen rechten ontlenen aan informatie, verstrekt door de medewerkers van de helpdesk. Pyber is niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebruikmaking van de gegevens van de helpdesk door Cliënt.
8.4. De medewerkers van de helpdesk zijn bevoegd om, zonder voorafgaande toestemming van Cliënt, inzage te hebben in (niet openbare) gegevensbestanden van Cliënt, voor zover die voor de ondersteuning noodzakelijk is.
8.5. Het door Cliënt gedane beroep op de service c.q. bijstand door de helpdesk veronderstelt:
- instemming van Cliënt met inzage in diens gegevensbestanden door medewerkers van de helpdesk;
- de toezegging van Cliënt, zijn medewerking te zullen verlenen bij de uitvoering van de werkzaamheden door de medewerkers van de helpdesk.
Artikel 9. Dienstverlening van Pyber
9.1. De dienstverlening door Pyber zal met zorg worden uitgevoerd, in voorkomend geval overeenkomstig de met Cliënt schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures.
9.2. Bij overeenkomsten met betrekking tot het ten behoeve van Cliënt ontwerpen, tot stand brengen en toepassen van informatie-architectuur, webapplicaties en artwork – en de advisering daarover – zal de Cliënt het recht toekomen om het in dat kader tot stand gebrachte werk bedrijfsmatig te gebruiken. De overeenkomst ziet echter niet op de overdracht van het bij Pyber berustende auteursrecht of het uitsluitend recht van tekening of model op het door Pyber tot stand gebrachte werk.
9.3. Indien is overeengekomen dat de dienstverlening gefaseerd zal plaatsvinden, kan Pyber de aanvang van de diensten die tot een volgende fase behoren uitstellen totdat Cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
9.4. Het staat Pyber vrij om zelf te bepalen op welke wijze en met inzet van welke mensen en middelen zij de opdracht van Cliënt zal uitvoeren. Indien Cliënt dit wenst zal Pyber haar hierover vooraf inlichten, tenzij dit in redelijkheid niet van haar kan worden gevergd. De wijze van uitvoering van de opdracht is voor Cliënt geen grond om de overeenkomst te ontbinden.
9.5. Pyber is gerechtigd om zonder toestemming van de Cliënt de opdracht of onderdelen daarvan uit te besteden aan of te laten verrichten door niet bij haar in dienst zijnde derden, indien dit naar de mening van Pyber een goede of efficiënte uitvoering van de opdracht bevordert, tenzij dit in strijd is met de aard en/of inhoud van de opdracht.
9.6. Als u gebruik maakt van onze diensten met betrekking tot het ontwerpen van uw website, dan wordt van u verwacht dat u alle te verwerken gegevens op de juiste wijze aan ons aanlevert. U moet ervoor zorgen dat alle wettelijke voorschriften over de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de voorschriften van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), in acht worden genomen en dat alle vereiste toestemmingen zijn verkregen.
Artikel 10. Oplevering van de website
10.1. De opleveringstijd van de website is vrijblijvend en wordt slechts bij benadering aangegeven. Overschrijding van de opleveringstijd, welke niet is gelegen in opzet of grove schuld van de zijde van Pyber, kan nimmer aanspraak geven op schadevergoeding. Overschrijding van de leveringstermijn, door welke oorzaak dan ook, zal de Cliënt geen recht geven op ontbinding van de overeenkomst of niet nakoming van enige verplichting welke voor Cliënt uit de overeenkomst of een met deze overeenkomst samenhangende overeenkomst voortvloeit, tenzij deze overschrijding langer duurt dan drie maanden.
10.2. Als tijdstip van oplevering geldt het moment waarop de website voor de Cliënt operationeel te gebruiken is.
10.3. Cliënt is verplicht om de website terstond bij de oplevering op eventuele tekortkomingen te controleren.
10.4. Tekortkomingen in/aan de website, welke bij oplevering aanwezig zijn, dient de Cliënt binnen een periode van zeven werkdagen na oplevering schriftelijk aan Pyber kenbaar te maken, bij gebreke waarvan het recht van Cliënt om over tekortkomingen te klagen vervalt.
Artikel 11. Aansprakelijkheid en niet toerekenbare tekortkoming
11.1. Pyber is uitsluitend aansprakelijk voor zover door de Nederlandse wet bepaald. Aansprakelijkheid zal in geen geval het totale bedrag van de betreffende overeenkomst (van het eerste jaar) te boven gaan. Pyber B.V. is in geen geval aansprakelijk voor bedrijfsschade, daaronder begrepen schade wegens gederfde winst of besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van uw afnemers of andere indirecte of gevolgschade.
11.2. Indien één der partijen tekortschiet in de nakoming van één of meer van zijn verplichting(en) uit deze algemene voorwaarden of de overeenkomst, zal de andere partij hem deswege in gebreke stellen, tenzij nakoming van de betreffende verplichtingen reeds blijvend onmogelijk is, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in gebreke is. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn.
11.3. Pyber is nimmer aansprakelijk voor de wijze waarop of het doel waarmee Cliënt of een derde zich middels de gebruikersnaam en wachtwoord van Cliënt bedient van de toegang tot het Internet. Pyber is voorts in geen geval aansprakelijk voor verlies van of beschadiging aan bestanden of gegevens, schade als gevolg van het gebruik van door u voorgeschreven zaken, materialen of software van derden en schade als gevolg van inschakeling van door u aangewezen toeleveranciers, alsmede schade als gevolg van het feit dat wij op uw verzoek informatie toezenden aan externe media.
11.4. Pyber is nimmer aansprakelijk wanneer een derde een rechtsvordering instelt op grond van de bewering dat door u aangeleverde apparatuur, sofware, voor websites bestemd materiaal, databestanden of andere materialen inbreuk maken op de rechten van derden.
11.5. Pyber draagt zorg voor de beschikbaarheid van het systeem en de vaste verbindingen, waarbij zij zich inspant om optimale beschikbaarheid te bieden. De gevolgen van uitval of onbereikbaarheid van het systeem en de vaste verbindingen ten gevolge van redelijkerwijs niet voorzienbare omstandigheden dan wel buiten de macht van Pyber gelegen omstandigheden zijn echter voor risico van Cliënt.
11.6. Als niet aan Pyber toerekenbare tekortkomingen worden in ieder geval aangemerkt ieder handelen of nalaten van de Cliënt waardoor schade ontstaat bij derden, storingen in de verbindingen met het Internet, storingen in het telefoonnet van de betrokken telecommunicatiemaatschappij(en), uitval van de elektriciteit en andere storingen die buiten de macht van Pyber liggen. Uitval of onbereikbaarheid van het systeem en de vaste verbindingen ten gevolge van redelijkerwijs benodigd onderhoud vallen daar eveneens onder.
11.7. Geen der partijen zal aansprakelijk zijn voor schade ter zake van vertraging in de nakoming van enige verplichting ingevolge deze algemene Voorwaarden of de overeenkomst, indien de niet nakoming het gevolg is van overmacht. Onder overmacht wordt o.a. verstaan bedrijfsstoringen, werkstaking, ziekteverzuim van personeel, storingen in of beperkingen van de levering van energie en materialen, stremmingen in het vervoer, brand, explosie, molest, vandalisme, mobilisatie, onlusten, oorlog, uitvoerbeperkingen alsmede alle andere maatregelen van overheidswege die de nakoming van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk belemmeren, vorst, storm of onwerkbaar weer, overstromingen, iedere verhindering van derden die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst, tekortkomingen van hulppersonen, machinebreuk en het geheel of gedeeltelijk tenietgaan van voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke zaken.
11.8. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is altijd dat de Cliënt de schade zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 48 uur na het bekend worden van de schade en 2 maanden binnen het ontstaan van de schade, schriftelijk bij Pyber aanmeldt.
Artikel 12. Intellectuele eigendom
12.1. Voor zover Cliënt door Pyber programmatuur verstrekt krijgt, geschiedt zulks steeds in licentie. Het betreft een niet-exclusieve en niet-overdraagbare licentie tot het gebruik van de genoemde zaken, uitsluitend binnen de eigen organisatie van de Cliënt.
Met de aanvaarding van de door Pyber verstrekte programmatuur accepteert Cliënt de licentie en zal de Cliënt steeds gehouden zijn zich als goed licentiehouder te gedragen.
12.2. Het is Cliënt niet toegestaan op welke wijze dan ook (delen van) de systeemprogrammatuur te veranderen, te verveelvoudigen, uit te lenen of anderszins aan derden ter beschikking te stellen.
12.3. In geval van het – met toestemming van Pyber – kopiëren of anderszins verveelvoudigen van de programmatuur is het de Cliënt nimmer toegestaan de in de programmatuur voorkomende aanduidingen omtrent het makerschap of het vertrouwelijke karakter van de programmatuur, of enig andere verwijzing naar Pyber, te wijzigen of te verwijderen.
12.4. Ten aanzien van de door Pyber tot stand gebrachte concepten, design, applicaties en andersoortig werk merken partijen Pyber aan als zijnde enig maker c.q. ontwerper in de zin van het Auteursrecht en het Teken- en Modellenrecht.
12.5. Alle aan Pyber of haar toeleveranciers toekomende rechten, waaronder mede begrepen auteursrechten en (andere) intellectuele rechten op grafische producten, apparatuur, programmatuur, applicaties, documentatie en andere zaken – zoals onder meer analyses, functionele ontwerpen en rapporten -, en alle daarop aangebrachte wijzigingen en aanvullingen, alsmede van eventuele kopieën van voorgenoemde zaken, blijven te allen tijde bij Pyber of bij haar toeleveranciers rusten.
12.6. Gebruiksrechten worden aan de Cliënt altijd verleend onder de voorwaarde dat de Cliënt de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
12.7. Het is Cliënt niet toegestaan gebruiksrechten, op dienstverlening van Pyber, tegen betaling (door) te leveren aan derden, zonder de schriftelijke goedkeuring van Pyber. Uitgezonderd zijn klant specifieke dienstverlening (1op1), waarmee Cliënt haar eigen cliënten bediend.
Artikel 13. Opbouw prijsstelling
13.1. Tenzij anders vermeld zijn de prijzen van Pyber uitgedrukt in euro’s en exclusief BTW en eventuele andere uit wettelijke voorschriften voortvloeiende heffingen.
13.2. Pyber is gerechtigd de door haar gehanteerde tarieven te verhogen, één en ander met inachtneming van de eventueel ter zake bestaande wettelijke voorschriften. Pyber zal de Cliënt ten minste één maand van tevoren op de hoogte stellen van tariefwijzigingen, met dien verstande dat reeds bekende prijsverhogingen bij orderbevestiging gemeld moeten worden.
13.3. Cliënt zal geen excessief gebruikmaken van aanbiedingen die onder de Fair Use Policy (FUP) zijn aangeboden.
Artikel 14. Klachtenprocedure
14.1 Klachten behoren schriftelijk te worden ingediend, met nauwkeurige vermelding van de aard en de grond der klacht. De Cliënt dient te reclameren binnen zeven werkdagen nadat Cliënt met het gebrek bekend was of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.
14.2. Indien niet binnen de in het vorige lid genoemde termijn wordt gereclameerd, worden de prestaties van Pyber geacht te zijn uitgevoerd conform de overeenkomst en vervalt de mogelijkheid tot klagen.
14.3 Indien de klacht door ons gegrond wordt bevonden, zijn wij uitsluitend verplicht alsnog de overeengekomen prestatie te leveren.
14.4 Alle rechtsvorderingen van Cliënt uit hoofde van enige door hem met Pyber aangegane overeenkomst verjaren – behoudens bepalingen van dwingend recht – na verloop van één jaar, te rekenen vanaf de dag waarop zij opeisbaar zijn geworden.
Artikel 15. Facturering & Incasso
15.1. Facturen worden digitaal per email aan Cliënt verzonden. De Cliënt heeft het recht een specifiek emailadres aan te geven waar deze facturen aan dienen te worden gericht.
15.2. Indien Cliënt de factuur als document per brievenpost wenst te ontvangen, zullen per factuur 5 Euro kosten in rekening gebracht worden.
Artikel 16. Betaling, verzuim en gevolgen
16.1. Betalingen dienen zonder korting of verrekening en bij wijze van vooruitbetaling te geschieden in de rekeneenheid waarin de prijzen zijn uitgedrukt. Uitsluitend betalingen aan Pyber zelf werken bevrijdend.
16.2. Cliënt is te allen tijde gehouden elke door Pyber ingediende factuur te voldoen binnen veertien dagen na dagtekening van de factuur, tenzij Cliënt en Pyber schriftelijk anders zijn overeengekomen.
16.3. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de wederpartij in verzuim zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling of waarschuwing nodig is. Voorts is Pyber in dat geval gerechtigd om, zonder nadere aankondiging, de uitvoering van de overeenkomst stop te zetten, dan wel de dienstverlening te beperken of te onderbreken, zie ook artikel 7 lid 1.
16.4. Bij iedere overschrijding van de betalingstermijn is de Cliënt over het achterstallige bedrag een rente verschuldigd van 0,75% per maand of een gedeelte van een maand.
16.5. Het afschrift van de door Pyber verzonden factuur geldt jegens Cliënt als volledig bewijs van de verschuldigdheid. De vervaldatum van de factuur is de dag waarop de renteberekening begint.
16.6. Bezwaren inzake de factuur dienen binnen vijf werkdagen na dagtekening van de factuur te worden gemeld overeenkomstig de in artikel 14 genoemde wijze, bij gebreke waarvan het recht om te klagen vervalt.
16.7. Alle kosten die Pyber redelijkerwijs maakt in verband met de incasso in of buiten rechte, van bedragen die op grond van de overeenkomst van partijen verschuldigd zijn en niet op het overeengekomen tijdstip zijn betaald, zijn voor rekening van de Cliënt. Tot deze kosten behoren onder meer: de kosten van ingebrekestelling en de overig noodzakelijke werkzaamheden van gemachtigden, deurwaarders, advocaten en procureurs zoals deze ter zake aan de leverancier in rekening worden gebracht, alsmede de daarover verschuldigde omzetbelasting, ongeacht of deze kosten worden geliquideerd en ongeacht het eventuele geliquideerde bedrag.
16.8. Elke verrekeningsbevoegdheid van de Cliënt, uit welke hoofde dan ook, wordt uitgesloten. De door de Cliënt gedane betalingen strekken in de eerste plaats ter afdoening van de verschuldigde rente en kosten en vervolgens van de oudste onbetaalde facturen, zelfs al vermeldt de Cliënt dat voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
16.9. Pyber is gerechtigd om zaken, die zij van en voor de Cliënt onder zich heeft, onder zich te houden tot voldoening van alle betalingsverplichtingen die Cliënt jegens haar heeft, tenzij de Cliënt voor de nakoming van die betalingsverplichtingen genoegzame zekerheid heeft gesteld.
Artikel 17. Ontbinding van de overeenkomst
17.1. Tussentijdse opzegging c.q. ontbinding van de overeenkomst door Cliënt is enkel mogelijk indien Pyber toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de overeenkomst.
17.2. Indien Pyber naar de mening van Cliënt toerekenbaar tekort schiet, deelt zij dit onverwijld per aangetekende brief aan Pyber mee. Pyber dient daarbij gedurende veertien dagen in de gelegenheid te worden gesteld alsnog behoorlijk na te komen. Blijft Pyber ook gedurende deze periode in gebreke dan kan de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door de Cliënt worden opgezegd c.q. ontbonden worden, tenzij die tekortkoming gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze opzegging c.q. ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
17.3. Pyber kan de overeenkomst zonder meer ontbinden, zonder voorafgaande opzegging of rechterlijke tussenkomst:
- in het geval Cliënt nalaat het door hem verschuldigde factuurbedrag of een gedeelte daarvan binnen de daarvoor gestelde termijn te voldoen.
In deze gevallen wordt, zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling vereist is, het gehele bedrag van de resterende factuurbedragen direct opeisbaar.
- in geval van stillegging, liquidatie, surseance van betaling dan wel faillissement van (het bedrijf van) de Cliënt.
- indien de Cliënt, bedrijfsmatig handelend als natuurlijk persoon of op naam van een eenmans-BV, komt te overlijden.
17.4. Nietigheid of vernietiging van één of enige bepalingen van deze voorwaarden of van enige bepaling in een tussen partijen gesloten overeenkomst laat de werking van de overige bepalingen van deze voorwaarden of van die overeenkomst onverlet. In geval van nietigheid of vernietiging zullen partijen, in overleg, voor die bepaling(en) een regeling in de plaats stellen die de strekking van het beding zo goed mogelijk benadert.
Artikel 18. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
18.1. Op alle overeenkomsten met Pyber is het Nederlands Recht, zoals geldend voor het Koninkrijk binnen Europa, van toepassing.
18.2. Alle geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met overeenkomsten waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, of met de betreffende Algemene Voorwaarden en hun uitleg of uitvoering, zowel van feitelijke als juridische aard, zullen worden beslist door de rechtbank in het arrondissement Lelystad. Pyber is echter in een voorkomend geval vrij om te kiezen voor de volgens de wet (tevens) bevoegde rechter.
Artikel 19. Fair Use Policy (FUP)
19.1. Bij abonnementen en of diensten waarbij onbeperkt gebruik voor een vaste prijs mogelijk is, hanteert Pyber B.V. een Fair Use Policy.
Dit houdt tevens in dat Pyber B.V. de wederpartij bij niet- normaal gebruik, zal informeren en sommeren het gebruik aan te passen. Daarnaast kunnen er passende aanvullende kosten in rekening gebracht worden.
19.2. Indien de wederpartij het gebruik niet aanpast nadat Pyber B.V. daarom heeft verzocht, heeft Pyber B.V. het recht om maatregelen te nemen waaronder deze overeenkomst te ontbinden waarbij Pyber B.V. aanspraak kan maken op de vaste kosten (met aanvullende kosten) van de nog resterende perioden van de overeenkomst.